Beszóltak

Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Belsőség

Nincs megjeleníthető elem





Elindulnál, kérlek alássan?

2010.02.15. 19:30 | scheerti | 27 komment

Címkék: francia autó levél r19

Amikor a szerkesztőségi levlistán elhatároztuk, hogy csinálunk egy levélbeküldős blogot, még nem sejtettem, hogy az én öreg, valaha szebb napokat látott francia autómmal kezdünk. Tanulságot senki ne várjon, az nincs. Van viszont szívás, ami egy öreg autónál nem ritka. Lássuk a medvét!

Francia autót venni nem gyötrelem, és nem maga a pokol. Talán csak az első lépés a kapuja felé. A történet 2007-ben kezdődött, akkor ment el a családtól a csodálatos Fiat Uno tizennyolc év hű szolgálat után, 21 évesen. Borzasztóan hiányzott, gyakorlatilag azon tanultam meg vezetni, minden mozdulatát pontosan ismertem, akkor is tudtam vele közlekedni, mikor már senki más nem.

Egyre jobban kellett egy saját autó, így 2008 elején meggondolatlanul vásároltam egy Renault R19-et. 1.4-es Energy-motor, kevés rozsda, fapad a köbön. Tudtam, hogy lesz vele nyűg, de legalább az alkatrészek olcsók, vagyis nem horror árban mérik őket. Teljes fékfelújítás rögtön az elején, hogy legalább megállni lehessen vele rendesen.

Kapott friss műszakit, majd használtam, de kezdett zavarni, hogy hidegen nehezen indul (2009 ősze), rángat, gázadásra megtorpan. Miután kicsit bemelegedett, már nem volt semmi baj, meg se nyekkent, utána is borzasztó könnyen indult, tehát a gond csak hidegen jelentkezett.

Ó, gyertyák, hát persze, azokat nem is cseréltük. Sietve lecseréltük őket, az üzemanyagszűrőt is, meg persze a légszűrőt, ez a dolgok rendje. Még mindig nem jó. Lehet, hogy nem kap anyagot? AC pumpa lenne? Nos, nem az volt, öt nap állás után spriccelt a benzin a csőből. Oké, de akkor mi? Alapjárati motor rendben, szépen dolgozik. Két szerelő is átnézte, egyikük se talált semmit, azaz egy gyújtáselosztó-fedelet kellett cserélni, de az filléres tétel, és nem volt összefüggésben a hidegindítási problémával.

Aztán a szerelő, aki rendesen átnézte a kocsit, annyit mondott a telefonba, hogy:

Fojtószelep-potméter.

Ó. Sejtettem én, hogy valami ilyesmi lesz. Az autó központi injektoros, nem bonyolult szerkezet, de Bosch. Egy francia autóban. Ezért féltem én, és nem alaptalanul. Az egyik láb leszakadt a fojtószelep-potméterről, utángyártottban valószínűleg nincs, a gyári 160 000 forint lenne, ha lehetne kapni. Persze nem vennék. Ennyiért nem. Lepapírozva is kijön belőle másfél, de inkább két motorcsere. Prokee rögtön segített volna, de nem tudott. A franciák három gyártóval csináltattak pillangószelepet, ez jellemző rájuk. Egyik sem kompatibilis a másikkal. Ez pláne jellemző rájuk. Térdre, kezdődik a szopás.

Prokee még bíztatott, hogy elérhető az utángyártott, ráadásul nem is drága, talán tízezer környékén ígérte. Mondom a számot, nincs. Én nem lepődtem meg, még akkor sem, amikor közölte, hogy a többi fajtához tudna alkatrészt hozatni, ehhez épp nem. Pech gehabt.

Akkor bontsunk, nem nagy az ország, elég sok az elhullott R19-es, nem lehet olyan nehéz szerezni, gondoltam én naivan. Pedig nehéz, sőt, lehetetlen. A környéken nincs, egyáltalán. Ezt onnan tudom, hogy száz kilométeres körzetben minden bontót felhívtam.

A Volvo 440-ből is ismert 1.7-es Renault-motorhoz rengeteg alkatrész van, egy tehervagont is meg lehetne rakni motoralkatrészekkel és komplett motorokkal. Jött a szuper ötlet, motorcsere. Nem ettem meszet, papír nélkül nem teszek bele egy másik motort. Körbeleveleztem az ország összes Renault bontóját, nincs. Akik nem válaszoltak, azokat felhívtam. Tisztában voltam vele, hogy senki nem fog nekem potmétert eladni, komplett pillangószelepet kerestem. Egy helyen sikerült találni, Budapesten, legalábbis a tulajdonos szerint van ilyesmi náluk. Köszi, de csak biztosra megyek, mind hasonlít, csak a csatlakozóban van különbség, simán össze lehet rakni a többi pillangószeleppel is az autót, de ha nem stimmel, azzal nem vagyok előrébb. Közben több barátom is mondta, hogy ne szarozzak vele, dobjak rá egy dupla Weber karburátort, azzal nincs szívás. Remek tipp, de nem tuningolok, pláne visszafele nem.

A bándi bontóban a 8-as út mellett találtak egy hasonlót, jártam már náluk korábban, tudtam, hogy korrekt csapat, írtak is nekem garanciapapírt, ha nem jó, vigyem vissza, rögtön visszafizetik az árát. Feltettem, sajnos csak három stekkeres volt, nekem pedig olyan kell, amin négy van. Azért ráindítottam, csodák csodája, a kocsi elindult, sikerült csinálni rá egy F1-es autókon megszokott alapjáratot. Ennél a gyári is jobb, gyorsan vissza is tettem. Ráadásul a kocsi így is nehezen indult, lehet, hogy nem is ez a baja, hanem más hidegindítási probléma, amire még senki nem jött rá.

Most ott tart a dolog, hogy próbálok szerezni hozzá egy bontott fojtószelepházat, olyat, ami jó is hozzá. Ha azzal sem indul hidegen, akkor más lesz a baja. Ezt az elméletemet támasztja alá, hogy az autós boltokban kapható motorindító spray használatával a kocsi első tekerésre bepöccen, igaz, utána is játszani kell a gázzal, amíg egy picit bemelegszik, különben lefullad.

Nem támogatom az ilyen csodaszerek használatát, nem is akartam játszani vele, de tartunk otthon az ötven éves traktorunk téli indításához, így gondoltam bedobom az autóba, talán nem árt. Kénytelen is voltam, hiszen egy, a mínusz tízben eltöltött éjszaka után (az autó mindig fűtött garázsban áll) a sok indítózástól az akkumulátor igencsak padlóra került, tudtam, hogy van egy dobásom, és vége, tologathatom napestig. Fújtam, indult. Az akksi kicsit felszívta magát, amíg melegedett a kocsi, így tudtam menni a dolgomra. Azóta a spray-t a kocsiban tartom végszükség esetére. Közben vettem rá egy 45 mm-es előmelegítő csövet az előző, mindig lecsúszó 50-es helyett. Valamit segített ugyan a helyzeten, de nem ez a baja.

Külön Renault gurut még nem találtam, azaz Csiky ajánlotta egy kollégáját, aki Csornán dolgozik, az innen laza 120 kilométer. Közben gyűjtöm az ötleteket, túrom az internetet, szerelőkkel és barátokkal egyeztetek, hátha hallok valamit, ami még nem jutott eszembe, esetleg nem lett átnézve. Az autó egyáltalán nem használhatatlan, működik, elindul, üzembiztos, de idegesít a dolog, hiszen lehetne jó is, és akkor végre bezzegezhetnék azoknak, akik folyamatosan szidják a francia autókat. Így csak a szemlesütve rágom a szám szélét, és próbálom elterelni a beszélgetést más irányba. Nagyszerű téma ilyenkor a japán autó, a megbízhatóság szimbóluma, de sajnos hamar előkerül a Nissan, és az átkozott franciák, akik meggyalázták a nippon csodát. Hülye franciák, ez is a ti hibátok.




A bejegyzés trackback címe:

https://filiapub.blog.hu/api/trackback/id/tr631758120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

boibo 2010.02.15. 22:07:38

Nekem azt a valakit ajánlották (elfelejtettem a nevét, szégyen szemre), , aki a berhidai benzinkút mellett dolgozik ő Tőled sincs olyan rohadt messze. És rönós ő is, meg fogja érteni, hogy mit akarsz még egy ilyen autóval. Viszont gyakorlati tapasztalatom nincs, mire hozzá kerültem volna, én lecseréltem az "öreglányt".

loláb 2010.02.16. 17:53:47

Ismerős story, nekem a 400-as bnaditom volt ilyen, mondjuk az 20 fok alatt már nehezen indult, 5 fok körül pedig egyáltalán nem.

Sose derült ki mi a baja, mi kopottságra gondoltunk, de ismervén a belpiacos 400-asok motorgenerál költségeit, sose volt merszem kompressziót méretni.

Két dolog mindig volt nálam: hidegindító spray, meg lánc lakattal, ha a spray sem segít.

halottakról jót vagy semmit, de utáltam mint a szart, és kaján örömmel bontottam el, amikor egész télen senki nem jelentkezett a hirdetésre.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.16. 18:07:15

Épp motort nézek, pont ezt a négyszázas kategóriát, vagy a 250-es, 350-es szocikat. Újrakezdőmotor, vagyis inkább kezdőmotor. Szocihoz van alkatrész, olcsó midnen, de gyakran elromlik, nem megbízható, stb, viszont egy öreg japán motor alkatrészárai az egekben vannak, egy kedves motorgenerál árából, pedig kijön egy másik szoci motor, egy jó állapotú. Döntésképtelen vagyok.

loláb 2010.02.16. 18:44:18

@scheerti:
Ha rám halgatsz, nem veszel belpiacos motort.
Az hagyján, hogy drága az alkatrész, de az a nagyobbik baj, hogy egyáltalán nincs.
Vagy megveszed bontóban, drágán, ha találsz (és a slágercuccok, oldaldekni, feszültségszabályozó úgy elfogynak, mint a szél), vagy megrendeled japánból, sejtheted mennyiért. És vársz rá egy hónapot.

És az összes belpiacos motor szét van hajtva, estek-keltek vele, fél évig utaztatták a hajóban, benzin, meg olaj nélkül, gyakorlatilag tropa mindegyik, kopott hengerek, rozsdás, berohadt csavarok, elöregedett vezetékek, belül rozsdás tank (havonta pucolhatsz karbit) stb...
Egy belpiacos motort rendberakni kvázi lehetetlen. És mocskosul sokba kerül.

Főleg, hogy vidéki vagy, nagy valószinüséggel nem fogsz olyan szerelőt találni a közeledben, aki ért hozzá (márkakereskedések töbsége elhajt a búsba, amikor beállítasz hozzájuk).
Vagy jó esetben lesz a közeledben EGY szaki, akivel, ha valami problémád van (megbízhatatlan, alkoholista, vagy drága) le se tudod cserélni. Márpedig szerelő és célszerszámok nélkül ezt nem szereled magadnak, ahhoz bonyolut jószágok, tele elektronikával, 4 külön karburátor stb...

Ha motorozni akarsz, vegyél egy szoci vasat, MZ-t (leginkább), Jawa-t, ha rendberakod, akkor azzal sem lesz kisebb a hatótávolságod. És azt magadnak bütykölheted, egy netről letöltött segédlet, és néhány alapszerszám, és kis gyakorlás, és profi leszel benne. Alkatrész is van hozzá, olcsón, mondjuk ehhez mért minőségben.
De a szoci vas rendberakható. Nem két nap alatt, de ha szisztematikusan végig mész rajta és mindent kicserélsz (gombokért, míg ez a belpiacosnál többszázezres alkatrészköltség), akkor előbb, vagy utóbb lesz egy megbízható motorod.
És a szoci vas fenntartása se vészes, a banditnál egy olajcsere 10rugó volt (olaj+szürők) a gyertyacsere 12ezer (4 darab kétpólusu gyertya), légszürő is valami 4ezer, egy pár gumi rá minimum 50, karbiszinkron 10 rugó, szelephézaghoz a lapkák darabja 2 ezer(elvileg 16 kell), folytassam?

Vagy, ha a szoci rangon aluli, akkor valami 600-as túramotort, lassan olyan árban lesznek, mint a négyszázasok, de a hivatalos márkakereskedésben is rendelhetsz hozzá mindent, viheted is oda szervizelni.
És jobban megy, utassal is használható, és ha véletlenül kicsit magasabb vagy, mint az átlag japán, akkor sem úgy nézel ki rajta, mint majom a köszörükövön.

yeti 2010.02.16. 19:25:53

Én is javaslom a szoci motort.Nem olyan rosszak azok.

"tartunk otthon az ötven éves traktorunk téli indításához"

Milyen traktor?Mesélj!

zalkapone 2010.02.16. 19:29:51

@loláb:

Ha japóból rendelsz cuccot, akkor sem kell egy hónapot várnod rá. Kérdés, hogy hajlandó vagy-e kicsit magasabb fuvarköltséget fizetni. Magyarországon több cég is foglalkozik kifejezetten japán szállítással (Nippon Express, Yusen), és elég alkuképes áraik vannak.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.16. 19:46:01

@yeti:

http://m.blog.hu/sc/scheerti/Kép%20366.jpg

Deutz D40-es.

@loláb: A szoci motor nem rangon aluli, épp ellenkezőleg. Nem vagyok sznob, szeretem azokat is. Nem túrázni kéne, CSAK motorozni. Japánoknak én is az ilyen alkatrészproblémáitól tartok, bár nem belpiacost néztem, csak sima CB 400-as Hondát.Szocik közül ETZ 250-et, meg 350-es Jawa-t, ahhoz mondjuk kapásból hozni kell a szlovákoktól egy 640-es villát, kerékkel, tárcsafékkel, hogy meg is álljon. Állítólag mindegyik régire rámegy.

yeti 2010.02.16. 20:01:24

@scheerti: Gyönyörű szerkezet!A következő találkozóra ezzel gyere:-)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.16. 20:06:23

@yeti:
20 km/h a vége. Hosszú út lenne, ráadásul rádió sincs, csak a dízelfüst:)

Viszont az biztos, hogy az ország másik végébe elmenne simán. Igaz lassan.

boibo 2010.02.16. 21:51:36

Nem is értem apukádat, kihúzna ez akárhány Skodát is a hóból.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.17. 07:57:31

@boibo:

Igen, csak a traktor most telel, akkor épp 95 centi hó mögött volt egy garázsban, tehát minimum egy órát lapátoltam volna. Egyszerűbb lett volna az enyémmel meghúzni, azt nem kellett volna lapátolni. De gyorsan kijöttünk, és aznap még kétszer elakadtunk máshol:)

loláb 2010.02.17. 10:21:16

@zalkapone: Lehetséges, én egyvalamit rendeltem japánból, a vörös báron kersztül arra 3 hetet vártam. Meg a feszültségszabályzót kellett volna kicserélni, már kínomban majdnem megrendeltem, amikor lett a lakihegyi bontónak.

@scheerti: Etzből 251-est végy, a gyújtása jobb, nem kell állítgatni, és szebb is a csepptank, mint a batyutank. Volt egy haveromnak, egy nyáron át újítgattuk, lefújtuk, ülést, féktárcsát, minden marhaságot kicseréltünk rajta, valami 50ezer forintból. Aztán mire jó lett, eladta és vett helyette egyCB1-es, négyszázas hondát, amibe azonnal beleboritott 300ezret, motorfelújítás, feszültségszabályzó és terecs csere címén.
Még kéne hátsó tárcsát cserélni, meg a tankkal kéne kezdeni valamit, mert nagyon rozsdás, de már legalább menetképes. (Hányszor mentem érte utánfutóval, jóságos Istenem)

A jawat nem ismerem, nem motoroztam olyanon, nincs is senkinek a közelemben, de így a netes vélemények alapján vagy nagyon szeretik, vagy nagyon utálják.

Motorozni egyébként meg mindenen jó. (Ha lesz mtorod, előbb utóbb vágyni fogsz rá, hogy elmenj a mátrába, vagy szlovákiába, ausztriába, esteleg a dolomitokba mert az az igazi élmény)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.17. 10:32:53

@loláb:

Elektronikus gyújtású 250-est akarok, 251-est sehol nem láttam mostanában eladót. Vagy csak horror árban.

loláb 2010.02.17. 11:15:48

@scheerti: hát, igen, a 250-es olcsóbb valamivel, meg több is van belőle.
A gyújtáson kívül nincs vele más nyűg, unokaöcsém az etz kupában versenyzett (amig még volt olyan) 250-essel, szereti őket.
Évek óta igéri, hogy összerak neem is egyet, paprik, meg mindenféle hivatalos út nélkül, hogy eljárjunk pályázni, de igazából sosem vonzott a pályázás, úgyhogy még nem álltam kötélnek.

loláb 2010.02.17. 11:16:57

Kérlek, állítsátok már be, hogy a mondat fele ne lógjon ki a szövegdobozból ezért írok olyan hülyeségeket, hogy paprik, meg terecs.

loláb 2010.02.17. 12:41:34

@MantaMann: sajnos az a baj, hogy gyakorlatilag lapokban hullik a rozsda belülről.
Egy új tank segítene, az usából rendelhető is 200 dodó környékén, meg néha van az itthoni bontókban is, 25 körül bontott.

Idén szerintem muszáj lesz csinálni vele valamit, mert egyszerüen kilyukad.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.17. 12:49:14

Itt is van egy tanktisztításos módszer, a sebesség oltára blogon volt komment. Érdemes megpróbálni, mert sok retek le tud rakódni belül, tisztítás után úgyis látszik, hogy érdemes-e vele játszani:

Belső tisztításra leginkább a kemény, érdes felületű csiszolóanyag való. Például a bazaltzuzalék (sötétszürke) vagy a gránitzuzalék (világosszürke, fehéres pettyezésű). Ugyanis a belső felületre feltapadt, bekrátereződött rozssa keménysége vetekszik az üvegével. Az ólomsörét csak "rákenődik". Puha, mint a vaj. Több kárt okoz, mint hasznot. A csiszolóanyag szemcsenagysága a tank belső alakosságától függ. Akkorák legyenek a szemcsék, hogy mindenhova beférjenek, megszorulás nélkül. Minnél nagyobb a szemcse, annál hatékonyabb. Addig kell "rázkitálni, míg a teljes felület fémtiszta nem lesz. Következő művelet a foszfátozás. Erre a célra a boltokban kapható "rozsdaoldó-átalakító" szerek tökéletesen megfelelnek. Némi felületaktív és filmképző anyag mellett polifoszforsavat is tartalmaznak. A sav egyrészt a kráterekben maradt vékony rozsdát feloldja, másrészt az egész vasfelületet kristályos és porózus érdes vasfoszfát réteggel vonja be. Beleöntjük a lötyit úgy 35-40 fokosan, és addif lötyböljük a tankot forgatva, míg a belső felület szép matt középszürke nem lesz. És innentől kell 1 kicsit tempósabban dolgozni. A lötty kiöntése után a tankot 2x fel kell tölteni forró (legalább 90 fokos) vízzel, majd kiereszteni. Harmadjára csak 1/3-ig, és alaposan megrázogatni. A forró víz kioldja a felületaktív anyagot, a filmképzőt, és a maradék savat. A vízoldhatatlan vasfoszfát viszont hibátlanul ott marad. Az utolsó öblítővíz kiöntése után a még meleg tank belsejét igen gyorsan célszerű kiszárítani. Erre legalkalmasabb a hosszú toldócsövű hőlégfúvó, vagy csóróbbaknak a porszívó, amelyiknek csövét a fúvó oldalra lehet kötni. csövet bedugni a tank közepéig, és fúvatni. Ha teljesen kiszáradt, lehet belsőfesteni.
A legtöbb kétkomponensű festék egyben benzinálló is. Egyes festékkereskedésekben lehet kapni nagy kopásállóságú, úgynevezett kamionfestéket is. Kimérősen. Na, az a legjobb. Az első loccsantást célszerű egy kicsit erősebben hígított festékkel végezni, hogy alaposabban beszívódjon a vasfoszfát rétegbe. Szárításra a jó öreg porszívó. Az 1 réteg teljes kikeményedését nem kell megvárni, 1-2 óra után mehet a 2. réteg.
Ez mennyire bevált? 200ezer db, a svéd hadsereg számára készült üzemanyagkanna készült így. Egyetlen egy reklamáció nem érkezett. A festékük a svéd Intergard terméke, a SCANIA kamionok alvázfestéke volt.
Belső festéknek célszerű világos színt választani.

MantaMann 2010.02.17. 12:53:06

@loláb: Sajnálom!
200 dolcsi előtt meg talán érdemes lenne mégiscsak megpróbálnotok. Nem kell rögtön festeni.
Sóder helyett meg apróbb üvegcserepet szoktam használni. Kb. két liter benzin bukható...

MantaMann 2010.02.17. 13:03:00

@scheerti: A modern kémia vs. Házi kendács.

@MantaMann: Bár vízzel én tankot nem lötyizek. Ezért a 2L benzin.

loláb 2010.02.17. 14:02:21

@MantaMann: Mi attól tartunk, hogy beletesszük a sódert, és annyira lekaparja a rozsdát, hogy olyan minimális fémréteg marad, ami egy teletankos, napsütéses napon a benzin hőtágulása miatt megreped.

Majd ha beindítjuk lefényképezem, szörnyülködjetek.

Az etznél használtunk ilyet, ott volt értelme a rozsdátlanításnak, meg annak az epoxis cuccnak, mert csak vékony rozsdaréteg volt belülről, de ennél miliméter vastag rozsdalemezek vannak, ha azokat leszedjük, nagy kérdés, hogy van-e még fém a festék és a rozsda között.

yeti 2010.02.17. 17:37:03

@loláb: A benzin hőtágulása miatt biztos nem reped meg mivel minden tanksapkán van szellőző amin a levegő ki-be tud szabadon áramlani ha fogy,vagy tágul a benzin.

loláb 2010.02.17. 18:16:21

@yeti: Ja, tényleg, mekkora ökör vagyok.

rognork 2010.02.19. 13:03:37

@scheerti: tegyél fel lészi képet a potiról, hogy látható legyen a hiba lényege! meg hogy hány ohmos.

Bacsi 2010.03.10. 21:28:26

@loláb: Nem kell nagyon sokat utána olvasni, hogy tudd, hogy az átfúvókázás megoldja az összes belpiacos hűvös időben történő nehéz indítását.

peugeotgeek 2010.06.29. 17:53:43

A hiba oka a hutofolyadek homerseklet erzekelo...
süti beállítások módosítása