Ha már elkezdtük az álomgarázs sorozatunkat, gondoltam felkérek pár embert, ossza meg, milyen autókat látna szívesen otthon. Elsőként Tie levele érkezett meg.
A minap Rocko kartáccsal beszélgettünk egy kicsit autóbuzériáról, és ha már így szóba jött, az a megtiszteltetés ért, hogy én is a köz elé tárhatom álmaim garázsát, szigorúan 10 autóra szorítkozva. Gondolkoztam jó darabig, hogy mi legyen az a tíz, és hát... hm... A többiek írták az eddigi posztokban, hogy nehéz kiválasztani tízet, mert olyan sok lenne, amit beállítana az ember a garázsba, én szinte épp az ellenkező problémával néztem szemben. Az elmúlt években annyira elmerültem a Land Roverek ködös, ámde felettébb szórakoztató világában, hogy nem nagyon látok ki belőle. A terepjárók szeretete javarészt kiirtotta belőlem azt, ami gyermekkoromban még megvolt bennem, konkrétan hogy mindenféle személyautókat szeretnék birtokolni.
Ha 8-10 évvel ezelőtt kellett volna összeírnom egy hasonló listát, akkor nyilván lett volna benne W123 (amim egyébként volt is), Fiat Bertone X1/9 (ami szintén volt), meg a kockalámpás Sovereign Jaguar, vagy a csodálatos XJS (és akkor már persze abból is az Arden féle hosszú farú hardtop), meg egy csomó más őrület. Aztán volt egy rakásféle autóm, volt, amit sokáig ütöttem, volt, ami csak néhány hétig volt nálam, és voltak köztük igazán elmebeteg vasak is (pl. a két helyen hosszított Denali Yukon, amivel beszorultam a Dohány-Akácfa sarkon), aztán jött a Land Rover, és ezek elmúltak.
Persze, a Jag most is gyönyörű, de tudom, ha lenne is a garázsban, sose ülnék bele, nem izgatna fel annyira, hogy úgy rajongjak érte, mint egykoron, nem járnék vele nap-mint-nap, amíg volna mellette Land Rover is.
Szóval nézzétek el egy beteg ember álmait, a java Landy lesz... és a maradék is angol. :) Nézzük hát az én topten listámat. A sorrend nagyjából véletlenszerű, a finomságokat azért a végére hagyom.
1. Range Rover Vogue LSEi, Unimog portálhidakkal
A Range Rover hosszított tengelytávú csúcsmodellje (LSEi) '93-ban jelent meg, a jó öreg Rover V8 4.2-es változatával, minden, akkoriban elképzelhető földi jóval és extrával rogyásig pakolva. Kevés hozzám hasonló bolond van, aki a fullextrás csúcsmodellt kezdi el terepre faragni, de hát ez jutott. :) Valójában a szigorú és kérlelhetetlen tény az, hogy ez a projekt folyamatban van. Az autó megvan, és nemsokára az Unimog portáltengelyek is meglesznek hozzá... A cél a 3 tonna, és a 2,5m+ magasság. :)
2. Range Rover Classic '73
Mert kell a háznál egy gyönyörű, restaurált, makulátlan állapotú veteránautó, amivel nyáron el lehet menni a Yetrora, meg nyári napos hétvégén bekrúzolni vele a Hősök terére, villantani egyet. És ha már veterán, akkor egyértelmű a választás, hogy a Range Rover '73-as évjárata. Az utolsó év, amikor még a C oszlop is fényezett volt (ennyit arról a legendáról, hogy a Range Rovernél a kezdetektől hagyomány, és a típus azonosító jegye, hogy minden oszlop fekete), és még a tükrök is a géptető sarkára biggyesztett kis piperetükrök. Tolasson vele tükörből a Ronyóspali, viszont háromajtós, és persze V8. 3.5, karburátor. Rotyogás ruley! :)
3. Land Rover Series III 88
A (és ennél nem tudom nagyobb A betűvel írni) Land Rover. Amiről a laikus, sőt, a 6 éves gyerek is tudja, hogy mi az, első ránézésre mindenkinek megvan, és pavlovi reflexként hozza az Afrikát, meg az Elza kölykeit. Annak ellenére, hogy a vonatkozó filmekben főleg Series II-k szerepeltek, amit valójában csak két évig gyártottak. De ez mellékes. A lényeg az, hogy ha 10 embernek azt mondom, Land Roverem van, akkor 9 úgy kérdez vissza: "Hú, azok a szafaris autók, amik voltak a filmben?". Szóval már csak azért is kell egy, hogy ilyenkor rettentő cool arccal azt lehessen válaszolni: Naná hogy olyan! :) Meg mert kicsi, könnyű, olcsó, egyszerű, mint a százas szög. Igaz kirázza az emberből a lelket, és borzalmasan fapados - nem, nem tudjátok elképzelni, hogy mennyire fapados!!! -, mégis, az ember tavasszal fél óra melóval lecsavarozza a tetőt róla, leveszi az oldalablakokat, az ajtók felső részeit, a szélvédőt meg vagányul ledönti a géptetőre, és hasít a virágillatban. Nincs még egy ennyire macsó, és vagány nyári kabrió a világon. Az összes japán, meg angol ródszter elbújhat mellette a fasor mögé. :)
4. Land Rover Discovery IV
Hm... az első három autóból három nem épelméjű sztori, szóval lassan kéne valami vas, amit hétköznapokon tud használni az ember. Ok, az SIII-mal nyáron el lehet bohóckodni a városban jövésmenésre tökéletes, de azért télen nagy benne a cúg, meg autópályán se nagyon szeret 90-nél gyorsabban menni, szóval kell valami nagy batár, amivel anya hurcolja a gyerekeket az óvodába, meg beleül az ember, ha nagyot utazik. Az új, 2010-es Discovery erre pont tökéletes. Hatalmas masztodon, felülről súrolja a 2,7 tonnát, minden extra megvan benne, ami kell, hétszemélyes, mindent tud. És szép. :) Persze, szigorúan a 2010-ben megjelenő 5literes, 510 lovas V8-cal!!!
5. TVR Cerbera 4.5 V8
Elkanyarodunk egy kicsit a Land Roverektől, de maradunk a szigetországon. Személyautókból nagyon kevés jöhet nálam szóba, szükségszerű, hogy az is valami extremitás. Nos, ez az. A 420 lóerős TVR V8-cal az autó igazi elmebaj. Alig több mint egy tonna, és a gyengébbik változata is úgy tette zsebre a korabeli csúcs sportautókat, a Ferrarikat, Lamborghiniket és a többi kramancot is beleértve, hogy az valami pofátlan volt. Nincs kipörgésgátló, nincs menetstabilizátor, kizárólag hátul kapar, és ordenáré mocskos gazember módon néz ki. Miközben belül a megszokott Angol elegancia, Conolly bőrök, fa, minden, ahogy kell. Szóval, ha valahova gyorsan kell odaérni, meg villantani kell valami odabasz vassal, hát ez kötelező a garázsban. :) Nos, az a probléma, hogy elfogytak azok az autók, amik az autó fogalmát nagyjából teljesítik, úgyhogy a maradék slotokat elpazarlom a gyűjtői elmebajokra, amik még mindig sokkal jobban izgatják a fantáziámat, mint akármelyik személyautó, ami az eszembe jut amúgy.
6. Land Rover Series III Centaur
A Land Rover a '70-es években fejlesztette ki ezt a rémet, a korabeli Series III Stage One (azaz V8-as SIII), és az Alvis Scorpion tank futóművének összeházasításával. Nagyon-nagyon kevés készült belőle, a hadsereg használta őket főleg lövegvontatóként, készült belőle néhány zárt páncélozott példány is, némelyik platójára légvédelmi gépágyút barkácsolt a Brit Hadsereg. Kellően elmebeteg, borzasztó zajos, rémisztően sokat fogyaszt, és nem bír kanyarodni. A kormányításban tudtommal ennél a típusnál csak az első tengely játszik szerepet, a lánctalpak nem segítenek be, így a korabeli tesztek során sokszor emlegették is, hogy iszonyú rosszul fordul, ezért aztán nem is lett nagy jövője, de biztos vagyok benne, hogy minden valamirevaló Landy-fan szívesen látná a garázsban, mert nagyon bolond cucc! Még több info.
7. Land Rover Series IIA Cuthbertson
Az '51-es években a James A Cuthbertson & Sons nevű csodálatos skót cég csiholta az első lánctalpas Land Rovereket. Az akkori Series II 109-ből csinálták, az első ránézésre őrült megfejtést, azaz, hogy a kerekek helyére szereljük a lánctalpakat, azóta több cég is újra feltalálta, és Amerikában lehet ilyeneket kapni. Hasonlókat, csak modernebb kivitelben, gumilánctalpakkal szereltek fel néhány Defenderre is, amivel aztán expedíciókat csináltak az északi sarkon, meg hasonló vad helyeken. Ebből is nagyon-nagyon kevés készült, ha jól tudom, csupán 6 vagy 7 darab van eredeti Cuthbertsonból a világon, szóval amellett, hogy egy nagyon extrém Land Rover, egy nagyon-nagyon ritka típus is az egész autótörténelemben. Magamfajta elmebetegnek instant get! Még több lánctalp.
8. Land Rover Series I '48
A HUE-166. A legelső Land Rover. Az őstraktor, minden Land Roverek atyja és anyja egy személyben. A fapad fogalmának kvintesszenciája. Ez már annyira traktor, hogy még én is alig bírom felfogni, nemhogy egy outsider. :) Hogy miért is lett egyáltalán? '48-ban, a háború után Angliában maradt egy rakás Jeep, amit a dicső US Army hagyott ott. Használták is mindenre, szántottak vele, meg szivattyút hajtottak róla, volt dolga a háború után az újjáépítés közepette, de aztán kezdtek szétesni, és nem volt hozzá alkatrész. Volt egy Jeepje Maurice Wilks-nek is, a Rover főmérnökének. Végülis ő, és testvére Spencer, közösen álltak elő, hogy kéne valami olyan autót építeni, ami olcsó tud lenni, és a földművesek, vidéki emberek változatos igényeit is ki tudja elégíteni. Ekkor alapozódott meg az a hagyomány is, hogy a Land Roverek ruhája alumíniumból készül, hiszen a háború után acélból meglehetős hiány volt, alumíniumból viszont relatíve sok volt. Az első modellek tényleg fillérekbe kerültek, rémesen egyszerű felépítésű autók voltak, a háborúból megmaradt zöld festéket kenték fel rájuk, és a papírjaikban még csak nem is személyautóként szerepeltek. Az első Land Rovereket közúti traktorként lajstromozták. Azóta az autó egy igazi legendává lett. Az alsó képen a Series I Sir Winston Churchill-lel.
9. Land Rover LongNose
Egyre mélyebbre merülünk az elmebaj örömteli, füligérőszájú bugyraiba. Bell Aurens nevét 2008 óta mindenki - vagy legalábbis nagyon sokan - megismerték. A figura elhatározta, hogy épít egy roadstert. Land Roverből. Ez lett a Longnose, ami aztán 2009-ben meg is nyerte a ClassicCar Driver díját. Gyönyörű, klasszikus brit roadster, kilométer hosszú gépházzal, minimális utastérrel, és persze Rover V8-cal. Tovább nyújtom az orrom.
10. Scammell Explorer
Azt hiszem, eddig senki nem tett a top10-be teherautót. Hiába, azt hiszem, minden irányba kilógok az átlagos autóbuzi fogalma alól, sőt, ki tudja... az is lehet, hogy bele se férek. :) De ez a jármű ez olyan, hogy ez... Kérem, ez ODABASZ! Üt, mint a buszkerék. Persze, annyira kretén szerkezet, hogy nem lehet más, csak angol. Az '50-es években készült monstrous creature-t a hadseregnek csinálta a nagy múltra visszatekintő Scammell cég, akik már a '20-as, '30-as években is csináltak rettentő képességű off-road vontatókat. Az Explorer a háború után készült, harctéri tankvontatónak építették. A teljesen extrém futóműve még a Csehek dicsőégénél, a Tatranál is szokatlanabb felépítésű. Az első futómű egy központi forgócsap körül fordul el, gyakorlatilag rugózatlanul, viszont rémisztő "rugóúttal" bír, a hátsó futómű pedig az úgynevezett "walking beam" felépítésű, azaz az egy oldalon lévő kerekek vannak egy szerkezetre szerelve, és a két kerék közti forgáspont körül billeg, így a futómű két oldala egymástól teljesen függetlenül tud mozogni. Természetesen 6x6 hajtású, majd' 11 literes soros hathengeres benzinmotorral, 15 tonnás csörlővel, és egy 4,5 tonnás daruval... És szegénykém annyira csúnya, hogy már csak emiatt is bele lehet szeretni.
Beszóltak